Als je bij OPSY komt, willen we jou helpen bij de klachten die je hebt of bij de dingen die moeilijk zijn voor jou. Er zijn verschillende soorten klachten of problemen, bijvoorbeeld:
- Je voelt je vaak verdrietig of je denkt dat niemand je begrijpt.
- Je bent in de war of hebt nare gedachten of piekert veel.
- Je hebt vervelende dingen meegemaakt en hebt daar last van.
- Je bent gauw boos of doet dingen waar jijzelf en anderen last van hebben.
Passende hulp
Het is belangrijk dat de hulp goed bij jou past. Daarom hebben we verschillende manieren om je te helpen:
- Uitzoeken wat de problemen precies zijn en uitleggen aan jou en wat dit voor jou betekent.
- Aan belangrijke personen in jouw omgeving uitleggen wat de oorzaak is van de problemen en wat dit voor gevolgen heeft voor jou.
- Behandeling van jouw problemen individueel of in een kleine groep. Dit kan ook thuis of op het werk.
- Aanleren en trainen van vaardigheden die jou helpen je problemen te overwinnen en sterker te worden.
- Het geven van advies aan mensen die bij jou zijn betrokken, bijvoorbeeld door te adviseren waar een goede woonomgeving of werkomgeving voor jou aan moet voldoen.
- Onderzoeken of de medicatie die je hebt bij je past, of onderzoeken of medicatie je kan helpen.
- OPSY kliniek: in sommige situaties is het mogelijk (kortdurend) voor behandeling te worden opgenomen.
In stapjes
Je kunt vaak niet alle problemen tegelijk oplossen. Daarom doen we dit in stapjes en spreken we met jou af met welke hulp we moeten beginnen. Dit doen we door dit samen vast te leggen in een plan; dit heet een behandelplan.
OPSY weet dat het soms moeilijk is om zelf hulp te vragen en om eraan te denken dat je afspraken hebt. Daarom proberen we je te ondersteunen om je behandeling vol te houden. Onze casemanager helpt je daar bij. Bijvoorbeeld door je een mailtje of sms te sturen dat je een afspraak hebt. Behandelafspraken kunnen ook bij jou thuis.